جفت سر راهی ( دکتر سپیده میرج جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی)

در حاملگی معمولاً جفت در نیمه فوقانی رحم قرار دارد اما گاه جفت در قسمت تحتانی رحم قرار می‌گیرد و دهانه رحم (سرویکس) که محل خروج جنین هنگام زایمان است را به‌طور کامل یا ناقص مسدود می‌کند. به این حالت قرارگیری جفت، جفت سرراهی می‌گویند که ممکن است کامل یا ناقص باشد.

جفت :

جفت بافتی است که از یک سو به دیواره رحم چسبیده و از سوی دیگر توسط بند ناف ، به ناف جنین متصل است و رابطه تغذیه ای بین مادر و جنین را برقرار میکند . جفت سر راهی حالتی است که در آن جفت روی مدخل دهانه رحم ( سرویکس ) یا خیلی نزدیک به آن قرار می گیرد و شیوع آن 1 در هر200 بارداری می باشد.جفت سر راهی ممکن است بصورت نسبی و یا کامل باشد.

علل جفت سر راهی :

  • سن بالای مادر ( بالای 35 سال )
  • سابقه بارداری و زایمانهای متعدد
  • سابقه جفت سر راهی قبلی
  • سابقه سزارین یا هرگونه جراحی روی رحم ( مانند جراحی فیبروم و…)
  • دو قلویی و یا چند قلویی
  • جفت بزرگ ( گفته شده که مصرف سیگار و قلیان بدلیل کاهش اکسیژن خون مادر بطور جبرانی باعث بزرگ شدن جفت و ایجاد جفت سر راهی می شود.)
  • چسبندگی رحم ( مثلا در اثر کورتاژ رحم وسیع و…)
  • چسبندگی جفت

علایم جفت سر راهی :

جفت سر راهی ممکن است کاملا بدون علامت باشد .اما مهمترین علامت جفت سر راهی ایجاد خونریزی است که در هر یک از سه ماهه اول ، دوم یا سوم بارداری رخ می دهد . خونریزی در سه ماهه سوم شایعتر بوده و بعد از 28 هفتگی ، ممکن است مادر باردار دچار خونریزی قرمزروشن ، ناگهانی و بدون درد شود.

تشخیص جفت سر راهی :

اولین ، ساده ترین و دقیقترین روش تشخیص جفت سر راهی ، سونوگرافی حاملگی است. زمانی که مادر باردار دچار خونریزی می شود یکی از علل مهمی که متخصص زنان و زایمان در نظر می گیرد ، محل نامناسب جفت یا جفت سر راهی است .

جفت سر راهی در سه ماهه اول بارداری :

گاهی در سونوگرافی سه ماهه اول بارداری ، جفت بصورت سر راهی گزارش می شود. معمولا با افزایش سن حاملگی ، جفت به سمت بالا کشیده می شود . در این موارد با تکرار سونوگرافی در ماه های بعدی ، محل نهایی جفت مشخص می شود.در این مدت مادر باردار باید به توصیه های متخصص زنان و زایمان خود عمل کند تا دچار مشکل نشود.

عوارض جفت سر راهی :

خونریزی دوران بارداری می تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد. خونریزی ممکن است باعث ختم بارداری بصورت اورژانسی ودر نتیجه زایمان زودرس و نوزاد نارس شود .

توصیه های درمانی جفت سر راهی:

در صورتی که جفت سر راهی دارید بهتر است تحت نظر یکی از بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان باشید. زمانی که جفت سر راهی در سونوگرافی تشخیص داده شود ، حاملگی پر خطر در نظر گرفته می شود زیرا در هر زمان ممکن است خونریزی ناگهانی رخ دهد و مادر باردار دچار مسایل حاد و اورژانسی شود. رعایت نکات زیر به پیشگیری از موارد اورژانسی کمک خواهد کرد:

  • از انجام فعالیت های سنگین و ورزش دوران بارداری خود داری کنید .
  • داشتن رابطه جنسی در موارد جفت سر راهی ممنوع است.
  • هر گونه معاینه واژینال ممنوع است .
  • در صورت ایجاد انقباضات رحمی و یا خونریزی ، باید به متخصص زنان و زایمان خود و یا بیمارستان مراجعه کنید.

درمان جفت سر راهی :

جفت سر راهی معمولا با افزایش سن حاملگی بر طرف می شود. اما در صورتی که این وضعیت در سونوگرافی های متعدد ، پایدار بماند باید حاملگی پرخطر محسوب شده و مراقبت ویژه توسط متخصص زنان و زایمان انجام شود.اگر جفت سرراهی باعث خونریزی زیاد شود ممکن است بستری در بیمارستان لازم شود و حتی در مواردی ختم بارداری بصورت اورژانسی را ایجاب کند .

روش زایمان در جفت سر راهی :

بهترین روش زایمان در جفت سر راهی با تصمیم پزشک متخصص زنان و زایمان خواهد بود که معمولا بصورت سزارین انجام خواهد شد.

+

+

+

کلام آخر:

جهت آغار درمان و مشاوره پزشکی با دکتر سپیده میرج

جراح و متخصص زنان و زایمان در تماس باشید …

تماس مستقیم با یک کلیک

اشتراک گذاری :

ساعت کاری مطب

یکشنبه ،چهارشنبه،پنج شنبه از ساعت ۱۸.۳۰

مسیریابی با یک کلیک روی آیکون

تهران، پاسداران، بالاتر از چهارراه پاسداران، کوچه مازیار، پلاک ۲1، طبقه اول