بیماری مزمن کلیه در حاملگی ( دکتر سپیده میرج جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی)

بیماری مزمن چیست؟

بیماری مزمن به انواعی از بیماری‌ها و اختلالات گفته می‌شود که به مدت ۱ سال و بیشتر به طول انجامیده و شخص در این مدت به مراقبت‌های پزشکی مداوم نیاز دارد؛ بیماری مزمن می‌تواند سبب محدودشدن فعالیت‌های روتین فرد شده و به عبارتی بر زندگی روزمرۀ بیمار، تأثیر منفی بگذارد.

تأثیر بیماری‌های مزمن بر بارداری

بیماری‌های مزمن، خطر بروز برخی از عوارض را در دوران بارداری افزایش می‌دهند. راهکارهای ارائه‌شده توسط متخصصان مختلف به شما کمک می‌کند تا بتوانید بیماری خود را به خوبی کنترل کرده و بارداری سالمی را پشت سر بگذارید.

بیماری‌های مزمن می‌توانند خطر بروز موارد زیر را افزایش دهند:

ناباروری:

  • به عدم توانایی در باردارشدن پس از یک‌سال ازدواج و نزدیکی بدون استفاده از روش‌های پیشگیری گفته می‌شود.

زایمان زودرس:

  • به انقباضات منظم که موجب بازشدن دهانۀ رحم و زایمان قبل از هفتۀ ۳۷ بارداری می‌شود، زایمان زودرس گفته می‌شود و نوزاد به دنیاآمده را نارس می‌گویند. نوزادان نارس بیشتر از نوزادانی که به‌موقع به دنیا می‌آیند، دچار بیماری و مشکلات سلامتی می‌شوند.

نقایص مادرزادی:

  • نقایص مادرزادی، اختلالاتی هستند که از بدو تولد در نوزاد وجود دارند و شکل یا عملکرد یک یا چند قسمت از بدن را تغییر می‌دهند. هر یک از نقایص مادرزادی می‌توانند باعث بروز مشکلات مختلفی در سلامت عمومی، سرعت رشد و نحوۀ عملکرد بدن کودک شوند.

سقط جنین و مرده‌زایی:

  • سقط جنین به مرگ نوزاد در رحم قبل از هفته بیستم بارداری گفته می‌شود. مرده‌زایی نیز به مرگ نوزاد بعد از هفتۀ بیستم بارداری گفته می‌شود.
تحقیقات نشان میدهد حتی بیماری خفیف کلیوی هم در دوران بارداری میتواند منجر به بروز خطراتی در مادر و نوزاد شود. بیماری مزمن کلیوی (CKD) در حال افزایش بوده و تحقیقات نشان می دهد که نخستین سطوح این بیماری می تواند بر بارداری و پس از آن تأثیر بگذارد.
اخیرا محققان طی تحقیقاتی نتایج بارداری ۵۰۴ مورد را در زنانی که CKD داشتند با نتایج بارداری زنانی که CKD نداشتند مقایسه کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که خطر ناشی از بارداری مانند زایمان زودهنگام، نیاز به مراقبت های شدید نوزادی و یا بالا رفتن فشار خون مادر باعث افزایش سطوح CKD می شود. با این حال این خطر صرفا ارتباطی به کاهش عملکرد کلیه ندارد چرا که بیمارانی که در سطح اول CKD هستند، بر خلاف این عقیده که می گوید در سطح اول CKD، نشانه ای از بیماری دیده نمی شود، کنترل میزان سلامتی در آنها به طور بارزی با هم متفاوت است. این تیم تحقیقاتی همچنین به این نتیجه رسید که خطر مرگ به خاطر بیماری های درونرحمی یا ناقص بودن جنین در بین بیمارانی که این مشکل را دارند و افراد سالم و تحت کنترل، فرق چندانی با هم ندارد.
این یافته ها نشان می دهد که هر نوع بیماری کلیوی – حتی با کمترین شدت مانند زخم های کلیوی به خاطر سابقه ی عفونت کلیوی، با عملکرد طبیعی کلیوی را باید به عنوان یکی از اختلالات نسبی در بارداری در نظر داشت و تمام بیماران باید چکآپ کاملی برای تشخیص آن انجام دهند. دانشمندان امیدوارند که با کمک یافته های جدید بتوانند مراحل اولیه این بیماری و نیز بارداری با CKD را در با بروز نخستین علائم یا پیش از آن تشخیص دهند.

+

+

+

کلام آخر:

جهت آغار درمان و مشاوره پزشکی با دکتر سپیده میرج

جراح و متخصص زنان و زایمان در تماس باشید …

تماس مستقیم با یک کلیک

اشتراک گذاری :

ساعت کاری مطب

یکشنبه ،چهارشنبه،پنج شنبه از ساعت ۱۸.۳۰

مسیریابی با یک کلیک روی آیکون

تهران، پاسداران، بالاتر از چهارراه پاسداران، کوچه مازیار، پلاک ۲1، طبقه اول