واژینوپلاستی

درمان خشکی واژن در یائسگی با هیگز و کربوکسی ( دکتر سپیده میرج جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی)

خشکی و آتروفی واژن از شایع ترین علائم یائسگی هستند.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی های پزشکی می توان بدون مصرف دارو و با روش های غیر جراحی این بیماریهای زنانه را سریع و قطعی درمان کرد.

با خواندن این مقاله علاوه بر آگاهی درباره علل و علائم این بیماریها، با بهترین روشهای درمان خشکی و آتروفی واژن نیز آشنا می شوید.

پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

علل بروز خشکی و آتروفی واژن در زنان

آتروفی واژن به دلیل کاهش میزان ترشح استروژن در دوران یائسگی رخ می دهد.

کمبود استروژن باعث نازک شده دیواره واژن و سست و شکننده شدن آن می شود.

به دنبال نازک شدن دیواره واژن، میزان ترشحات مخاطی که باعث روانکاری کانال واژن می شوند، کاهش می یابد.
به همین دلیل خانم هایی که دچار آتروفی واژن شده اند، با عارضه خشکی واژن نیز مواجه خواهند شد.

به جز زنان یائسه، در زنان شیرده نیز می توان علائم خشکی و آتروفی واژن را مشاهده کرد که به خاطر کاهش هورمون استروژن اتفاق می افتد.

عوامل موثر در کاهش هورمون استروژن

هر یک از موارد زیر می توانند باعث کاهش سطح هورمون استروژن در زنان شده و ریسک ابتلا به تحلیل و خشکی دیواره واژن را افزایش دهند:

• یائسگی
  • بالا رفتن سن
  • اختلالات هورمونی
  • زایمان و شیردهی
  • عمل هیسترکتومی
  • شیمی درمانی و پرتو درمانی

به علاوه برخی از بیماری ها (افسردگی، سرطان، …) و نیز مصرف بعضی از داروها (آنتی هیستامین ها، داروهای سرماخوردگی، ضد احتقان، …) نیز ممکن است تنظیمات هورمونی زنانه را بهم زده و منجر به عدم رطوبت و روانکاری واژن و تحلیل دیواره آن شوند.

آیا خشکی واژن باعث خونریزی می شود؟

از مهمترین علائم خشکی و آتروفی واژن می توان به خارش، سوزش و احساس خشکی در واژن اشاره کرد.

زنانی که دچار خشکی و نازکی دیواره واژن هستند، بعد از نزدیکی دچار خونریزی یا لکه بینی می شوند.

از دیگر علائم خشکی و سستی دیواره واژن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد هنگام نزدیکی
  • سوزش ادرار
  • عفونت های واژینالی مکرر (بیش از ۴ بار در سال)
  • عدم درمان عفونت های واژن با آنتی بیوتیک
  • نرسیدن به ارگاسم در رابطه جنسی
  • بی میلی جنسی و کاهش حس جنسی خانم ها
  • ایجاد التهاب و زخم در واژن

این علائم نه تنها در دوران یائسگی، بلکه در دوران شیردهی و بعد از زایمان نیز می توان در زنان دید.

راههای درمان خشکی واژن برای همیشه

مصرف پماد برای درمان خشکی واژن یکی از روشهایی است که جنبه درمان ندارد.

چون این لوبریکانت ها فقط به طور موقتی واژن را روانکاری می کنند و بیمار مجبور است دائما از این پمادها استفاده کند.

روش دیگر هورمون تراپی است که سطح استروژن را افزایش می دهد اما استفاده از داروهای هورمونی عوارض متعددی به همراه دارد.

پزشک زنان امروزه از روشهای نوین دیگری برای درمان عدم رطوبت و روانکاری واژن و نیز رفع نازکی دیواره واژن استفاده می کنند

که این روشها جوانسازی دوباره واژن و درمان همیشگی بیمار را به همراه دارد.. این روشها عبارتند از:

جوانسازی با هیگز یا RF واژن

یکی از روش های موثر برای درمان خشکی واژن  استفاده از هیگز یا دستگاه آر اف واژن است.

در این روش با استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی دستگاه هیگز دوباره بافتهای واژن شروع به کلاژن سازی کرده و دیواره واژن را ضخیم و محکم می کنند.

به علاوه درمان خشکی واژن با هیگز هیچ عارضه جانبی به دنبال ندارد.

همچنین، خانم هایی که برای درمان ضعف دیواره واژن آنها از دستگاه آر اف واژن استفاده می شود، نیازی به درمان های دیگر و یا مصرف لوبریکانت ندارند.

این خانم ها می توانند نتیجه رفع خشکی واژن با آر اف هیگز را از همان جلسه اول درمان متوجه شوند.

درمان خشکی و ضعف دیواره واژن با کربوکسی تراپی

خانم های زیادی برای رفع خشکی واژن در یائسگی و شیردهی و نیز درمان آتروفی واژن  از روش تزریق گاز دی اکسید کربن استفاده می کنند.

در واقع کربوکسی تراپی واژن یکی از روشهای پرطرفدار درمان خشکی و آتروفی واژن است.

درمان با این روش به کلاژن سازی بیشتر و بهتر واژن و جوانسازی آن کمک می کند.
کربوکسی تراپی باعث بهبود گردش خون در واژن و تحریک کلاژن سازی در آن می شود.

ساخت کلاژن و الاستین بیشتر در کانال واژن، ضعف دیواره واژن برطرف کرده و حالت ارتجاعی دیواره را به آن باز می گرداند.

همچنین با افزایش ضخامت دیواره، مخاط بیشتری برای روانکاری واژن ترشح شده و در نتیجه خشکی واژن درمان می شود.

بهترین روش درمان خشکی و آتروفی واژن

کربوکسی تراپی واژن، آر اف  واژن  هر دو از بهترین روش های درمان خشکی واژن و واژینیت آتروفیک هستند. استفاده از این روشها بسته به وضعیت بیمار و شدت آتروفی یا خشکی واژن، طی ۴ تا ۸ جلسه علائم بیماری را کاملا بهبود می بخشد. درمان با کربوکسی، RF  از مزایای زیر برخوردار است:

• درمان قطعی با ماندگاری بالا
  • سرپایی
  • بدون نیاز به بیهوشی یا بستری شدن
  • دوره نقاهت کوتاه
  • غیر تهاجمی
  • بدون ایجاد زخم یا خونریزی
  • بدون درد و عارضه جانبی
  • بدون نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک، لوبریکانت یا داروهای دیگر

پزشک زنان با توجه به وضعیت بیمار، سن، شدت آتروفی یا خشکی، آسیبها و مشکلات دیگر واژن تصمیم می گیرد که از چه روشی برای درمان بیمار استفاده کند. ولی مطمئنا از هر روشی که برای درمان استفاده شود، نتیجه یکسان خواهد بود. بیمار بعد از چند جلسه می تواند به طور قطع درمان شده و از شر علائم خشکی و تحلیل واژن خلاص شوید.